Τετάρτη 31 Ιουλίου 2013

Διαδικτυακα Φαρμακεια. ΗΠΑ - Ελλάδα


Σύμφωνα με την ιστοσελίδα  του CBSNews, στα τέλη Ιουνίου η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμακων (FDA) των ΗΠΑ πραγματοποίησε μια διεθνή επιχείρηση για την καταστολή της διακίνησης επικίνδυνων, ψευδεπίγραφων φαρμάκων μέσω του διαδικτύου  που είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο 1677 διαδικτυακών φαρμακείων.
 

Το FDA ανέφερε σε δελτίο τύπου ότι πέρα από το κλείσιμο των 1677 διαδικτυακών φαρμακείων, έλαβε μέτρα κατά περισσοτέρων από 9.600 ιστοσελίδων και κατασχέθηκαν παράνομα φάρμακα αξίας άνω των $ 41 εκατομμυρίων. Η επιχείρηση “Pangaia VI” διήρκησε μεταξύ 18-25 Ιουνίου 2013 και θεωρείται η μεγαλύτερη επιχείρηση αυτού του είδους παγκοσμίως.
 
Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτή η επιχείρηση το FDA στοχοποίησε συγκεκριμένες ιστοσελίδες, διαθέτοντας όχι μόνο την υλικοτεχνική υποδομή αλλά και την επιστημονική κατάρτιση, την εμπειρία ετών  και το νομοθετικό υπόβαθρο. Είναι γνωστό ότι τα δίκτυα πώλησης φαρμάκων έχουν εξελιχτεί  σημαντικά στις ΗΠΑ τις τρεις τελευταίες δεκαετίες. Έτσι εκτός από τα κλασσικά φαρμακεία, στις αρχές της δεκαετίας του 90 παρουσιάστηκαν τα φαρμακεία που έκαναν πωλήσεις εξ' αποστάσεως (mail order pharmacies). Η βασική διαφορά αυτών των φαρμακείων σε σχέση με τα κλασσικά φαρμακεία είναι ότι ο ασθενής δεν χρειάζεται να τα επισκεφθεί αφού η συνταγή του γιατρού στέλνεται απευθείας στο φαρμακείο της επιλογής του ασθενούς και τα φάρμακα αποστέλλονται στον ασθενή με ταχυδρομείο. Αργότερα στις αρχές του 2000 εμφανίστηκαν και πολλαπλασιάστηκαν με γρήγορο ρυθμό τα διαδικτυακά φαρμακεία. Η αρχή λειτουργίας τους βασίζεται στα mail order pharmacies μόνο που η επικοινωνία είναι πολύ γρηγορότερη και πιο εμπεριστατωμένη αφού χρησιμοποιείται το διαδίκτυο. Όπως είναι φυσικό, τόσο η αγορά φαρμάκου όσο και οι αρμόδιες αρχές και η νομοθεσία στις ΗΠΑ εξελίχτηκαν με τον ίδιο ρυθμό και προσαρμόστηκαν έτσι ώστε να προστατεύονται οι ασθενείς και να διασφαλίζονται η δημόσια υγεία και η ποιότητα των φαρμάκων κατά τη διακίνηση.

Ας δούμε τώρα τι ακριβώς συμβαίνει στο αντίστοιχο κομμάτι της αγοράς φαρμάκου στην Ελλάδα. Μέχρι το 2012 απαγορευόταν οποιαδήποτε πώληση φαρμάκων εξ' αποστάσεως παρότι στο παρελθόν έγιναν προτάσεις οι οποίες απορρίφθηκαν από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων και το Υπουργείο Υγείας γιατί δεν υπήρχε η υλικοτεχνική υποδομή και δεν μπορούσε να διασφαλιστεί η διακίνηση των φαρμάκων. Ξαφνικά την άνοιξη του 2013 οι συνθήκες άλλαξαν. Σύμφωνα με το άρθρο 116 της Δ.ΥΓ3α/Γ.Π. 32221 (ΦΕΚ 1049/29-4-2013, εναρμόνιση της Ελληνικής νομοθεσίας με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες 2001/83/ΕΚ και 2011/62/ΕΕ) την οποία επεξεργάστηκε ο ΕΟΦ και το Υπουργείο Υγείας επιτρέπεται η πώληση μέσω διαδικτύου μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, η έναρξη ισχύος της διάταξης αυτής θα καθοριστεί με νέα υπουργική απόφαση.

Αλήθεια, πόσοι Έλληνες φαρμακοποιοί γνωρίζουν ότι υπάρχει νομοθεσία που επιτρέπει την πώληση ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ μέσω διαδικτύου και ότι είναι απλά θέμα χρόνου για το πότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή της;

Ας πάμε όμως ένα βήμα πίσω…Οι Ευρωπαϊκές Οδηγίες 2001/83/ΕΚ και 2011/62/ΕΕ δεν επιβάλουν την υποχρεωτική πώληση φαρμάκων μέσω διαδικτύου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ταυτόχρονα βέβαια δεν την αποτρέπουν. Η πώληση φαρμάκων μέσω διαδικτύου εναπόκειται στην εθνική νομοθεσία κάθε χώρας ξεχωριστά. Έτσι για παράδειγμα στην Ιταλία δεν επιτρέπεται η λειτουργία διαδικτυακού φαρμακείου, ενώ αντίθετα στη Μεγάλη Βρετανία επιτρέπεται. Άρα η διάταξη για την πώληση ΜΥ.ΣΗ.ΦΑ μέσω διαδικτύου αποτελεί απόφαση του ΕΟΦ και του Υπουργείου Υγείας. Η ενσωμάτωση αυτής της διάταξης στην εθνική νομοθεσία φέρνει σημαντικές αλλαγές στην λιανική πώληση του φαρμάκου και όλοι θα περίμεναμε να έχει γίνει κάποια μορφής δημόσια διαβούλευση ή τουλάχιστον να έχουν ενημερωθεί ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος και όλοι οι Φαρμακευτικοί Σύλλογοι της Χώρας. Δημόσια διαβούλευση σίγουρα δεν έγινε. Το ερώτημα είναι, αν γνώριζαν ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος και  οι Φαρμακευτικοί Σύλλογοι για την ενσωμάτωση του συγκεκριμένου άρθρου στην εθνική νομοθεσία. Μετά τη δημοσίευση της Δ.ΥΓ3α/Γ.Π.32221 στο ΦΕΚ 1049/29-4-2013 γιατί οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι μας, δεν μας ενημέρωσαν;

Ας υποθέσουμε τώρα ότι ο ΕΟΦ και το Υπουργείο Υγείας αποφάσισαν να προσαρμοστούν στις τωρινές συνθήκες, γεγονός που σημαίνει ότι έχουν εκπονήσει κάποια αρχική μελέτη ή έχουν καταρτίσει ένα προσχέδιο που περιγράφει τις βασικές αρχές εφαρμογής της νέας νομοθεσίας καθώς και έχουν προσδιορίσει συνοπτικά τον αντίκτυπο στη λιανική πώληση του φαρμάκου.

Με βάση την παραπάνω υπόθεση δημιουργούνται αρκετά ερωτήματα:
1.     Πότε θα κοινοποιηθεί αυτή η μελέτη (αν υπάρχει);
2.     Ποια θα είναι η αρμόδια αρχή για την επίβλεψη των διαδικτυακών φαρμακείων; Θα είναι ο ΕΟΦ, του οποίου το προσωπικό έχει συρρικνωθεί σημαντικά; Θα είναι οι Περιφέρειες οι οποίες εκδίδουν τις άδειες ιδρύσεως φαρμακείου αλλά δεν διαθέτουν ούτε το ανθρώπινο δυναμικό ούτε την υλικοτεχνική υποδομή; Θα είναι η Διεύθυνση Φαρμάκων και Φαρμακείων του Υπουργείου Υγείας;  
3.     Με ποιους τρόπους θα διασφαλίζεται η ποιότητα των διαδικτυακά διακινούμενων φαρμάκων;
4.     Με ποιον τρόπο θα γίνεται η ενημέρωση των ασθενών και η παροχή συμβουλών από τα διαδικτυακά φαρμακεία;
5.    Η πώληση μέσω διαδικτύου επιβάλει στις περισσότερες περιπτώσεις ένα επιπλέον κόστος για τη μεταφορά/αποστολή και άρα αυξάνει τη συνολική τιμή κάθε ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ δεδομένου ότι η τιμή λιανικής πώλησης του προϊόντος είναι καθορισμένη από την Πολιτεία. Υπάρχει κάποια πρόβλεψη για την αλλαγή της πολιτικής τιμών για τα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ προϊόντα;

Ζούμε στην κοινωνία της πληροφορίας και είναι απαραίτητο να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες, όχι όμως μυστικά, εν μια νυκτί και με κόστος τη δημόσια υγεία και την εξόντωση του παραδοσιακού φαρμακείου. Οι ΗΠΑ αλλά και κάποιες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις οποίες επιτρέπεται η διακίνηση φαρμάκων μέσω διαδικτύου έχουν εμπειρία πολλών ετών στον τομέα αυτό, έχουν δημιουργήσει ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο και έχουν επενδύσει τεράστια ποσά σε υλικοτεχνική υποδομή και ανθρώπινο δυναμικό. Παρόλα αυτά δεν έχουν καταφέρει να θέσουν  υπό πλήρη έλεγχο την διακίνηση φαρμακευτικών προϊόντων μέσω διαδικτύου. Εύκολα λοιπόν μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί: «τι κρύβει η εφαρμογή του άρθρου 116 της Δ.ΥΓ3α/Γ.Π.32221 και γιατί τέτοια μυστικοπάθεια»;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου